Äppelmos med whisky och kanel!

 
Förra helgen spenderade jag på Island för en liten weekend. Min första weekend någonsin då jag annars föredrar att åka på längre resor. En uppdatering kommer innom kort med bilder och en lite utförligare beskrivning.
 
De jag egentligen ville komma till är att tusan vad man får energi även fast en weekend är väldigt hetsig, jag är förvisso alltid trött på mogonen, men när jag väl kommer upp känner jag mig full av energi trort att jag är lite små förkyld. I går kväll passade jag dessutom på att koka lite äppelmos med en twist av whisky och kanel! Det är väldigt enkelt då jag även föredrar lite äppelbitar istället för bara pure.
 
----
 
Mitt recept för denna skapelse:
 
ca 20 stora äpplen (jag har Ingrid-marie)
3 dl äppeljuice
4 msk whisky
2 kanelstänger
1 krm askorbinsyra per liter äpplen (ca 2 liter blev mitt)
Några matskedar socker (ca 2 msk tog jag) beroende på äppelsort och personlig smak
 
Skala och kärna ut alla äpplen. Slå på äppeljuice, whisky och lägg i kanelstängerna. Låt skjuda ca 20-30 minuter och rör om ofta. När äpplena börjar bli mjuka kan du mosa dem med sleven. Blanda ihop sockret och askorbinsyran, fördela över moset och rör om. Häll i steriliserade burkar eller portionspåsar du enkelt kan frysa.
 
----
 
Nästa gång (blir väl nästa år eftersom mammas äpplen är slut) hade jag tänkt kanske till och med mixa äpplena för att minska koktiden och därmed behålla mer smak och näringsämnen. Villket jag givetvis kom på i efterhand...
 
Jag vill ha mitt mos så "rent" som möjligt men dessvärre behövs askorbinsyran för att motverka att moset blir brunt och tråkigt, jag försökte undvika detta, men efter att ha läst lite blev det att springa ner till affären igen, detta är dock som vanlig citronsyra och verkar dock inte ha någon koncerverande effekt.
 
Det är viktigt att steriliserar burkarna. Detta gör du i ugnen på 100 grader ca 10 min, eventuella gummiringar kokas nån minut. Häll moset i burkarna medan de är varma! Klart! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback