Sockerfri hallonsorbet!

 
Jag är ju onekligen en riktig gottegris! Men på senaste har jag tyckt att det är väldigt roligt att utmana mig själv att göra hälsosama efterrätter utan tillexempel socker. Visst ska man unna sig ibland och äta gott, ingen tvekan om det! Men just rent socker vill jag försöka undvika eftersom man till vardags får i sig en hel del ändå. Här är recept på min urgoda hallonsorbet som är hur enkel som helst:
 
  • 5 dl Hallon
  • 2-4 msk Steviaströ (på Ica heter det numera sötströ)
  • 2 Äggvitor
  • 3 dl Vatten
Gör såhär: Koka "sockerlag" på steviaströ och vatten. Låt svalna helt i kylskåp/frys (om du använder frysta hallon, häll på sockerlagen direkt). Mixa hallonen, häll i några extra i efterhand fall du vill ha hela hallonbitar i, häll på sockerlagen. Se till att blandningen är kylskåpskall. Vispa äggvitorna styva, vänd ner i hallonsmeten. Kör i glassmaskin 20 min eller ställ i frysen och rör om dåd och då. 
 
Hur gott som helst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback